iWoman.pl iWoman.pl

przejdź do listy blogów przejdź do serwisu

LogowanieRejestracja

Ciężkie czasy mogą sprawić, że panowie staną się bardziej rozwiąźli seksualnie. To wynalazek ewolucji, który u potencjalnie zagrożonych osobników pozwala zwiększyć szanse na reprodukcję. Oto bowiem, zgodnie z teorią doboru płciowego, w obliczu utrzymującego się dłuższy czas zagrożenia, u mężczyzn pojawia się skłonność do stosowania „krótkoterminowych” strategii rozrodczych. Gdy otoczenie jest bezpieczne, a my mamy dość jedzenia i wszystko działa tak, jak byśmy chcieli, chętniej inwestujemy w dzieci, które już mamy i zostajemy z obecną partnerką - preferując długofalowe strategie rozrodcze.

Jeśli jednak środowisko staje się groźne, a nasze szanse na przeżycie maleją – gdy na przykład panuje głód albo pojawia się więcej wrogów – wtedy ludzie przyjmują raczej krótkoterminowe strategie, pozwalające intensywniej się rozmnażać.

W takiej sytuacji mężczyźni mogą być bardziej skłonni do uprawiania seksu poza monogamicznym związkiem, szukając sposobów na skutecznych rozprzestrzenienie swoich genów.

Gospodarka daje nam znaki, że mamy mniejsze szanse przetrwania. Nie ma już tylu pieniędzy, nie jesteśmy pewni, czy zachowamy pracę, czy damy radę pomóc dzieciom, które już mamy. To jak życie na sawannie i odkrycie, że nie ma tam dość jadalnych roślin, że nawet zwierzyny zaczyna brakować. W takich czasach mężczyzn może ciągnąć do rozprzestrzeniania swoich genów, przez co mogą być wyjątkowo gotowi na seks.

Biologicznie jesteśmy związani z reprodukcją. Środowisko podsuwa nam też, jaka jest najlepsza strategia, która pozwoli zyskać pewność, że przekażemy dalej swoje geny. Ciekawe wyniki badań nad strategiami rozrodczymi i ich wpływem na nasze działanie, opisuje najnowszy numer „Journal of Experimental Social Psychology”.


Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2012-01-22 09:00
Ogólne Komentarze (2)

Jak się okazuje kobiety ambitne postrzegane są jako aspołeczne. Bardzo ciekawe wyniki przynoszą badania publikowane w "Psychology of Women Quarterly". Okazuje się bowiem, że kobiety, które w czasie rozmowy o pracę oceniają się jako pewne siebie i ambitne, są postrzegane jako kompetentne, ale jednocześnie aspołeczne - wynika z badań.

Zdaniem tego niezwykle wyspecjalizowanego czasopisma, panie określające się jako skromne i uczynne, choć budzą w oceniających je osobach sympatię, robią wrażenie mniej kompetentnych. Co ciekawe, jak donosi „Psychology of Women Quarterly”, ambitnych i pewnych siebie mężczyzn postrzega się, jako zarówno kompetentnych, jak i sympatycznych. Właśnie dlatego mają oni większe szanse uzyskać posadę kierowniczą niż kobiety z którejkolwiek grupy.

Badania przeprowadzili naukowcy z Rutgers University. Przeanalizowali oni wyniki rozmów kwalifikacyjnych wśród kobiet i mężczyzn ubiegających się o stanowisko kierownika pracowni komputerowej.

Wszyscy ochotnicy prezentowali się podczas tych rozmów jako osoby kompetentne, a dodatkowo - jako osoby bądź pewne siebie i ambitne, bądź skromne i uczynne. Po przeegzaminowaniu kandydatów komisja wypowiadała swoje opinie na temat kompetencji i umiejętności społecznych aplikantów, a także oceniali szanse na przyjęcie ich do pracy.

Okazało się, że kobiety z ambicjami, które znały swoją wartość, miały mniejsze szanse na zdobycie kierowniczego stanowiska, gdyż oceniano je jako osoby aspołeczne. Ponieważ nikt nie ma zamiaru zatrudniać na eksponowanym stanowisku osób bez umiejętności społecznych, nie brano już pod uwagę ich kwalifikacji merytorycznych. Inaczej było w przypadku ambitnych mężczyzn - tu o zatrudnieniu decydowały w równym stopniu obydwa czynniki: i kompetencje, i umiejętności społeczne.

Autorzy publikacji w "Psychology of Women Quarterly" podkreślają jednak, że również panie, które spełniały stereotypowe oczekiwania i deklarowały skromne ambicje, napotykały przeszkody w zatrudnieniu na kierowniczym stanowisku. Ich rozmówcy oceniali bowiem, że kobiety te mają niskie kompetencje zawodowe, nie doceniając jednak ich talentów społecznych.

Zdaniem badaczy, wyniki te potwierdzają, że kobiety starające się o posadę, która wymaga pewności siebie i ambicji, są w porównaniu z mężczyznami wyraźnie dyskryminowane. Pytanie jednak, czy badacze z Rutgers University oparli swoje badania na wystarczającej próbie badawczej i czy na wyniki badań nie wpłynęła z góry ustalone teza?


Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2012-01-20 03:21
Ogólne Komentarze (14)
Najczęściej jest tak, że kupując "w okazji" nie kupujesz jakości. Obie (okazja i jakość) niestety, najczęśćiej nie chodzą w parze i jest dosyć naiwnym ten, kto wierzy, że bywa inaczej.
 
Nie twierdzę przy tym, że z okazji nie należy korzystać. Wręcz przeciwnie - byłoby błędem jej nie dostrzegać, nie szukać, nie kreować. Radzę jednak nie ufać bezkrytycznie okazjom podtykanym nam pod nos. 
 
Prawdziwa okazja pojawia się bowiem niespodziewanie bądź wymaga poszukania, odnalezienia, odkrycia. Ta, którą widać z daleka, która jest promowana, reklamowana, wykrzyczana - okazją najczęściej nie jest. Jest pułapką.

Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2012-01-17 23:26
Ogólne Komentarze (1)

Kofeina znana jest ze swoich właściwości pobudzających. Ma dobry wpływ na wątrobę, hamuje skłonności do cukrzycy, choroby Alzheimera. 

Brytyjscy psycholodzy postanowili sprawdzić wpływ kofeiny na zachowanie w stresujących sytuacjach. W tym celu podzielili 64 amatorów kawy na pary o tym samym wieku i płci. Każda z par musiała wykonać szereg testów pamięciowych, łamigłówek i zadań związanych z umiejętnością negocjacji.

Aby zwiększyć presję, ochotnikom nakazano, aby przedstawili wyniki swoich testów na forum publicznym. Połowa uczestników podczas badań piła kawę bezkofeinową, druga dostała porządną dawkę kofeiny.

Kiedy naukowcy porównali wyniki badanych, okazało się, że kofeina wpływała na subiektywne odczuwanie poziomu stresu i na wyniki testów. Ale, ponieważ od dawna wiadomo, że kobiety i mężczyźni inaczej reagują na stres, także i w tym wypadku okazało się, że wyniki wyraźnie różniły się w zależności od płci.

To kobiety pijące kawę z kofeiną lepiej radzą sobie ze stresem. U mężczyzn jest zupełnie odwrotnie.


Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2012-01-15 05:46
Ogólne Komentarze (1)

Czego może nauczyć nas dziecko? Wielu rzeczy ale z całą pewnością - dobrze kupować. Tak, tak. Bez cienia przesady - dziecko może to zrobić.

Wszystkie dzieci, w pewnym wieku rozkosznie ale wytrwale pytają - a dlaczego? Szkrab wsłuchując się w naszą opowieść, zawsze zada to pytanie, dociekając tym samym co kryje się za fasadą naszej narracji.

Nie zadowolo się okrągłym zdaniem, że to, że tamto. On chce dotrzeć do sedna sprawy, poznac jej sens, szczegóły, wszystko. Chce zrozumieć co i jak, kiedy i gdzie? I dobrze, że tak jest - nie zadowala go nasz punkt widzenia. On chce poprzez zebranie informacji wyrobić sobie własne zdanie.

I to jest skuteczna, praktyczna wskazówka jak dobrze kupować. Zadawać pytania. Nie pozostawiać sprzedawcy w przekonaniu, że jego gładka opowieść nam wystarcza. Pytać, dociekać, zaglądać za kulisy, odkrywać, co tak naprawdę kryje w sobie oferta.

Wszystko to robią dzieci, kiedy opowiadamy im historie. Bądźmy więc w relacji kupna - sprzedaży trochę jak dzieci. Pytajmy. Kto pyta - nie błądzi. Dzieci to wiedzą...a dorośli, no cóż, najwyższy czas aby wzięli przykład ze swoich pociech.


Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2012-01-10 02:38
Ogólne Komentarze (0)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |